Sunday, 4 March 2012

Motivasi Cinta

   Cinta itu..... Sering kali mengasyikkan namun ada kala ia membuat kita lalai... dengan itu, pastikan kita tidak terus asyik dan lalai dengan cinta... Biarlah CINTA sentiasa di bawah kawalan kita bukan CINTA yang mengawal kita...


   JANGAN benarkan cinta menguasai hidup kerana ianya bakal membuat kita lupa diri , lupa tanggungjawab serta lupa insan2 yang sama penting dalam hidup kita... Sebaiknye KUASAI CINTA agar kita yang mengawal keadaan dan perasaan dengan akal dan fikiran bukan nafsu yang menjadi penentu...

  Jika cinta itu buta, takkan masih ramai yang memilih rupa dan harta... Sebenarnya cinta itu berbeza  PAKsI antara nafsu dan KEIKHLASAN...Pastikan apa paksinya lalu baru lafaskan cinta kembali kepada mereka yang cuba untuk memberi...


  Rasa CEMBURU sering dijadikan tanda atas penguat kasih sayang...Namun cemburu , biarlah berpatutan , biarlah bertempat , biarlah tak KETERLALUAN... Biarkan kene pada masanya , biarlah tidak sampai mengongkong dan biarlah menjadi pengikat kasih sayang bukan MELEMASKAN jiwa..


Sekian Terima Kasih...
     
  (Ikhlas & Jujur + Kasih Sayang )-(Buruk Sangka + Cemburu)
  =CINTA ABADI



Saturday, 25 February 2012

Gagal !!!

                                                             

Setiap kehilangan ada gantinya. Setiap perlakuan ada ganjarannya. Setiap kejadian ada hikmah di sebalik kejadiannya.
Gagal? Pernahkah korang gagal? Tak pernah? Atau belum pernah? Hmmmm ...

Apakah korang kini sedang mengharungi kegagalan? Now? You mean, right now? Hmmmm ...

Ko takut untuk gagal? Tak berani menghadapi keadaan di mana korang mungkin gagal? Ouch!

Apakah gagal tiada dalam kamus hidup korang? Tiada? TIADA? Hmmmm ...

Hahahaaa, berapa banyak tanya wey!

Ada orang kata jangan persoalkan tentang kegagalan sebab kegagalan itu negatif. Lebih baik cakap tentang kejayaan. Gagal itu tak wujud sebenarnya. Sebab kalau korang gagal, sebenarnya itu cuma korang belum berjaya. Yah, bukan gagal, cuma belum berjaya. Jadi, teruskan usaha, gigihkan jiwa dan kejayaan akan datang melutut depan korang.

Ooooo ... Gitu eh?

Bila kita 'gagal', ops, silap! Bila kita 'belum berjaya', kita belajar sesuatu yang penting. Yang membawa kita ke arah kejayaan. Tuuu ... nampak tu, kejayaan tengah senyum nak sambut kita tu. Go go gooo ... dah hampir sangat tu. Pergi lah kepada kejayaan. Jangan berhenti separuh jalan.

Kejayaan untuk semua yang ingin berjaya. Kejayaan untuk semua yang berusaha. Cuba, cuba dan cuba lagi. Itulah formula untuk berjaya.

Kejayaan selepas gagal beberapa kali membuahkan rasa seronok dan bangga jauh lebih berganda daripada kejayaan yang datang secara tiba-tiba. Berbaloi, kan! Setelah menempuh perjalanan jauh yang penuh getir, onak dan duri, akhirnya kita sampai ke destinasi. Owh, hebat! Memang hebat!

Jadi ... Bila korang gagal, jangan putus semangat. Jangan kecewa sangat. Kalau kecewa sikit-sikit tu, ok, lumrah manusia. Memanglah kita kecewa bila kita tak dapat apa yang kita idamkan. Tak apa. Tapi cepat bangkit dan mara semula dengan bara api yang lebih hangat. Kejayaan itu milik semua yang pergi mendapatkannya. Yuup, korang yang kena pergi kepada kejayaan kerana kejayaan tidak akan datang terjelepuk ke atas riba korang begitu saja.

Selamat merasai manisnya kejayaan ... Berjaya! I 'like'! Heheheheee ... Wink2*

Thursday, 19 January 2012

aku x thu pe yg q rasa ehbn

Semangkin menghampiri PMR.... omg... help...help... help... q nk cpat2 jew amek exam coz nk msuk alam baru... q x sabar gilew ny... hahaha... tp arn , adakah q dh ready nak amek PMR... mcm cpat sngat ary berlalu.... waduh , waduh... minx2 ur dpat uat yg trebaek.... AMIN .... klw ur q dpat 8A besnye.... alangkah bahagia hdop q... huhuhu.... brangan jew lebih hhahah... untuk bdak2 form 3 taon ny jngan gentarnye... huhuhu

Friday, 30 December 2011

gagal sekali bukan bermakna gagal selama-lamanya................

Standard.... lumrah....... manusia.. bila nak masuk exam cuak gile..... bile nak dapat kertas exam lagi cuak... tp apa nak  buat,,, nasi da jadi bubur.... kalo lulus dengan cemerlang...ALHAMDULLILAH..... kalo x.........

nie nak cerita tentang kegagalan.... gagal sekali bukan bermakna gagal selama-lamanya..... KITA HANYA AKAN GAGAL SEKIRANYA KITA TIDAK BANGUN SEMULA.......!!! oleh itu jangan lah bersedih sekiranya gagal... terimalah kegagalan  dengan penuh hikmah.. sebab memang setiap benda yang terjadi itu ada hikmahnya..... jgn asyik nak mencari kesalahan orang... salahkan diri sendiri... dan peringatan kepada mereka yang gagal.... amik tunjuk ajar dari mereka yang lulus.... tp jauhilah mereka yang boleh men"down"kan anda...

biasalah manusia.. ada bnyk ragam, banyak kerenah...  ada yang sentiasa tidak puas hati, tidak bersyukur dengan apa yang mereka perolehi.... ada juga yang tidak boleh melihat orang lebih dari mereka.. sentiasa ada perasaan dengki dalam diri mereka...
jadi... bersyukurlah dengan apa yang kita ada.. ambil hikmah dari kegagalan dan berdoa agar hidup akan menjadi lebih baik dimasa akan datang... INSYAALLAH, ALLAH BERSAMA-SAMA DENGAN ORANG YANG SABAR....  semoga ada hikmah disebalik kejadian... temasuk ur aq
AMIN.................................

Sunday, 25 December 2011


Benarkah merdu buluh perindu
maniskah gula didalam dulang
adakah miss call tandanya rindu
benarkah sms maknanya sayang?


....................................


saya gembira,
tahu kenapa??
krn saya bahgia,
tahu kenapa??

Krn Allah syg saya,
Bagaimana??

Dia berikan saya
seorang teman yang baik!

Tahu siapa??

awak laaa……..


...................................


tekan bawah jika sayang kat kite..

wah sayang kat kite lah nie..

eh masih tekan lagi?

oklah I LOVE YOU TOO!!!

.......................................


andai ku dapat berkata kepadamu……
akan ku ucap pkataan rinduku padamu…..
jika aku dapat bjumpamu……
inginku berkata iLOVE u…..
jika aku dapat mimipikan mu..
ingin ku pinta kucupan sayang darimu…. :-D …..
Apa perasaan U pada s’sorang??

BENCI? – Abaikan saja sms ni.
KAWAN? – Balas balik sms ni.
RINDU? – Sekali missed call.
SAYANG? – 3 X missed call.
CINTA? – Trus call sje la…..

JiKa InDaH 1 p’TeMuan…
jgN AkhiRi DgN P”pSaHn….
JiKa SuCi 1 P’kNaLn…..
JgN CeMaRi DgN 1 P’DuStAaN….
JkA B’nLaI SbUaH PeRhUbUnGaN,
HaRgAiLh Ia DgN KeIkHlAsN…..

dh ur kowg dh pnat nk mnaip ,,,
so,, buy .. semua...
I love U


Friday, 9 December 2011

ERTI CINTA

CINTA... Apew erti  cinta ??? klaw kitew x tau pe  mksd cinta.... n cinta  juga mnyebb kn kitew buta dan lalai dgn khidupan kitew dan kluarga.... kerana  cinta ramai pompuan byak yg rosak..... dan kerana cinta jgak kitew sgup buat apew cjew demi dye..... adew jgak yg sgup ptoz kwn demi seowg lky yg kitew x tau asal usul dye dan peragai dye..... memang  cinta e2 ssah kitew nk knl.... mana x nye adew yg cpel juz nk lpaz kn nafsu.... adew jgak bub yg nk ilangkan bowing ..... penah ke ktew rasa bila owg yg kitew cinta n syg angap kitew kwn.... pdahal kitew dh byk berkorban semua demi dye.... demi nk tgok dye bhagia ..... seelok eloknye x pyh ur remaja  remaja yg msih ckolh dlam skadar tingkatan 1,2,3, atau 4 ..... elok ur fokus at study..... n lupe kn cpel..... allah cipte kn kitew semuanye same.... dan semua akan mendapat rasa dsyangi n dkasihi tp mungkin bkan ckarang .... percye lah .... mungkin ckarang kitew cpel tetapi sukar untok mencari lelaky yg x sentoh .... jadi klw kitew dh syg x mungkin laky 2 x kn sentoh n menolak .... x mungkin ..... jadi ktew sendiri lah yg merosakkn diri kitew .... dan ppompuan pun tidak boleh nk slah kn laky uhh au kitew dh rosak kat tngan dye.... bab 2 slah ktew jgak ..... so renong renong kn..... :)

Tuesday, 22 November 2011

Tentang Cinta

Ramai yang tahu tentang cinta. Ramai yang tahu menyebut perkataan cinta. Ramai yang tahu bagaimana ingin meluahkan kata-kata cinta. Tetapi adakah anda tahu apa itu cinta yang sebenarnya? Di sini saya ingin berkongsi dengan anda tentang apa itu cinta.
Sifat Cinta
Cinta itu suci, mahal dan tinggi tarafnya. Sifat cinta itu sempurna. Jika tidak, cinta akan cacat. Itulah cinta sebenar cinta.
Cinta Wujud Sejak Dilahirkan
Rasa cinta sedia wujud di dalam jiwa manusia sejak manusia itu lahir ke dunia. Cuma manusia akan melalui tahap-tahap kelahiran cinta bermula dari cinta kepada belaian ibu, membawa kepada cinta kepadakekasih dan akhirnya setelah puas mencari cinta suci, maka akan cinta kepada Tuhan Wujudnya cinta itu tidak dapat dilihat tapi dapat dirasa dan cinta sebenar cinta itu suci murni serta putih bersih.
Cinta Bersedia
Bila sampai masanya di setiap tahap-tahap cinta, maka Tuhan menjadikan manusia itu bersedia menerima cinta itu. Pada mulanya jiwa itu bersedia menerima cinta, lantas sedia pula untuk berkongsi rasa kewujudan dengan dikasihi. Sedia untuk mengikat setia serta saling memahami. Setia untuk dipertanggungjawapkan kerana cinta. Sedia untuk menyerah diri pada yang dicintai.
Cinta Itu Indah
Walaupun kewujudan cinta tidak bisa dilihat, tetapi cinta itu indah dan cantik. Cantiknya itu tulin dan tidak ia bertopeng. Bukan saja ia cantik malah suci murni, bercahaya gemerlap dan putih bersih.
Cinta Itu Mengharap Balasan
Cinta antara manusia itu berkehendak kepada jodoh atau pasangan, dari diri yang punya persamaan, dari diri yang asalnya satu. Bila dapat yang dicari, bermakna cinta itu menganggap telah bertemu yang paling sesuai dan secocok dengan jiwanya, untuk bersatu kembali. Kehendak itu timbal balik sifatnya kerana manusia dalam bercinta tidak hanya menerima tapi juga menerima.
Cinta Itu Menakluki
Sifat cinta itu ingin menguasai. Dia mahu yang dikasihinya itu hanya khusus untuk
dirinya. Dia tidak mahu ianya dikongsi dengan orang lain. Sifat ini menuntut hak untuk mencintai dan dicintai. Tapi, dalam pada ingin menakluki, ia juga ingin ditakluki sepenuhnya.
Cinta Itu Mengetahui
Pada asasnya sebenarnya cinta itu mengetahui. Orang yang bercinta tahu siapa yang patut
dicintainya. Cinta tidak perlu bertanya. Manusia boleh jatuh cinta tanpa membaca ilmiah atau novel tentang cinta. Mereka tahu apa yang perlu dilakukan. Tapi, cinta cuma tahu bercinta. Ia tidak tahu akan peraturan cinta jika tiada diberikan panduan.
Cinta Itu Hidup
Cinta adalah ibarat manusia, boleh berputik, lalu mekar serta boleh layu dan gugur. Cinta itu punya deria dan perasaan. Cinta mendengar cinta, berkata cinta, melihat
cinta. Cinta ada segala-galanya. Sayang, benci, cemburu, gembira, sedih, tenang, tertekan, ketawa dan menangis. Cinta itu hidup sampai satu ketika ia akan menemui mati.Tapi ramai orang berharap agar cinta itu kekal selagi dia masih hidup dan tetap hidup walaupun telah mati.
Cinta Itu Suci
Sebagaimana yang banyak dikatakan orang, cinta itu suci. Sucinya cinta bukan bermakna ia tidak mengharap balasan. Cinta mengharap balasan cinta. Sucinya cinta bermakna ia tidak bernoda dan tidak pula berdosa Itulah sifat asal cinta, ia suci bagaikan anak yang baru lahir. Mereka yang kenal erti cinta akan cuba mengekalkan cinta itu sesuci mungkin. Mengekalkan cinta suci bermakna menjauhkan ia dari godaan nafsu yang tidak ada batasan. Kerana nafsulah cinta suci jadi bernoda dan berdosa.
Cinta Itu Mempesona
Cinta itu bukan saja indah, tapi mempersonakan. Ia bukan kerana cinta itu nakal sifatnya tapi kerana ia suci dan bersih. Ia adalah sebagaimana anda melihat pada anak kecil yang comel dan
bersih. Dia senyum pada anda dan merapati anda. Anda terpesona kerana bukan saja ianya comel, tapi kerana dia adalah insan yang tidak berdosa. Kerana sifat cinta yang mempersona ini selalunya manusia itu berbuat silap bila bercinta.
Apa saja yang dilakukan oleh kekasihnya…mempersonakannya dan nampak cantik serta betul walaupun itu adalah satu dosa dan akan menodai cinta itu sendiri. Itulah juga yang menyebabkan orang yang bercinta itu walaupun seorang yang bijaksana, akan menjadi bodoh kerana pesona cinta. Akal itu mampu dikalahkan oleh nafsu. Nafsu itu tidak bisa dikalahkan melainkan jika anda sentiasa ingat kepada Tuhan Maha Pencipta.
Apakah itu Bukti Cinta?
Cinta perlukan bukti. Ramai orang percaya bahawa bukti cinta itu ialah mengorbankan atau menyerahkan apa saja yang kekasih anda mahu. Mereka percaya jika itu tidak berlaku, maka cinta itu tidak tinggi nilainya. Sebenarnya anggapan itu tidak tepat. Jika anda beri semua yang dia mahu,apakah yang tinggal pada anda? Benarkah dia cinta pada anda bila dia mahukan pengorbanan anda?
Cinta sejati tidak memusnahkan atau merosakkan diri kekasih yang dicintai. Malah ia menjaga agar kekasih tetap suci dan selamat sebagaimana sucinya cinta itu sendiri.

Tanda-Tanda Orang Lelaki Merajuk

Diam Seribu BahasaDia diam je sepanjang ada dengan kita. Walaupun kita bercakap dengannya, dia hanya mengiayakan atau dia anggukkan kepalanya saja. Dia sikit pun tak akan layan kita seperti sebelum ini. Jika benda ini berlaku, sah lah tu dia merajuk dengan kita.
Buat Tak TahuDia akan buat tak tahu dengan kita. Jika kita minta tolong dengan dia seperti kemaskan meja ke, dia buat acuh tak acuh je. Paling teruk, dia buat-buat tak dengar (pekak betul-betul baru tau!). Ini cara protes yang paling teruk sebab dia bukan je buat kita geram tapi buat seolah-olah kita ni tak wujud.
Menolak Untuk Makan BersamaBila lelaki merajuk biasanya dia tak nak jumpa kita atau face to face dengan kita. Dia akan bagi alasan seperti “awak makan la dulu, saya kenyang lagi la..lagipun, saya dah makan dengan kawan saya tadi” (walhal perut lapar… nak uji dorang, kita dok je sila depan dorang, sambil makan… )